Charakter projektu
ECOPLAN opracował analizę środowiskową oraz raport oddziaływania na środowisko w ramach dokumentacji przedprojektowej dla modernizacji linii kolejowej C-E59. W ramach zleconej pracy byliśmy zobowiązani do prowadzenia uzgodnień zarówn o z Inwestorem jak i Zlecającym.
Tło projektu
Linia kolejowa Międzylesie – Wrocław – Kostrzyn – Szczecin, o długości 492 km, stanowi odgałęzienie dla ruchu towarowego od linii E 59 Wrocław – Poznań – Szczecin przeznaczonej dla ruchu pasażerskiego. Linia C-E 59 jest elementem ciągu transportowego biegnącego z Malmö – Ystad do Ostravy. Stanowi połączenie Skandynawii z Europą Środkowo – Wschodnią.

Linia została objęta umową o głównych międzynarodowych liniach transportu kombinowanego AGTC. Celem modernizacji jest dostosowanie parametrów linii do standardów technicznych wynikające z tej umowy, czyli zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h, a pociągów towarowych do 120 km/h, przy dopuszczalnym nacisku na oś 22,5 km.
Komisja Europejska w decyzji z 20 grudnia 2006 r. przyznała pomoc finansową na wykonanie dokumentacji przedprojektowej niezbędnej do przeprowadzenia modernizacji linii tj.:
- dwóch studiów wykonalności zawierających analizę ekonomiczno-finansową i wybór opcji modernizacyjnej
- raportów i innych dokumentów w celu przeprowadzenia postępowania w sprawie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i konsultacji społecznych, w tym analizę wpływu inwestycji na obszary Natura 2000
- trzech wniosków o przyznanie pomocy z Funduszu Spójności dla dokumentacji projektowej dla odcinków Międzylesie – Wrocław, Wrocław – Zielona Góra, Zielona Góra – Szczecin,
- opracowanie dokumentacji przetargowej do wyboru wykonawców dokumentacji projektowej,
Rola ECOPLAN
Celem projektu było zapewnienie, iż podczas opracowania projektu modernizacji linii kolejowej C-E59 pod uwagę wzięte zostana wszelkie kryteria związane z koniecznościa ochrony środowiska. Odpowiedzialni byliśmy za opracowanie analizy środowiskowej, analizy wielokryterialnej opcji inwestycyjnych, oraz raportu oddziaływania inwestycji na środowisko.
Korzyści
Inwestor identyfikuje nastepujące korzyści wynikające z przystapienia do opcaowania dokumentacji przedprojetkowej i przeprowadzenia modernizacji linii kolejowej
- zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h, a pociągów towarowych 120 km/h
- uzyskanie standardów technicznych określonych wymogami umowy AGTC
- poprawa bezpieczeństwa prowadzonego ruchu kolejowego
- zmniejszeniu negatywnego oddziaływania na środowisko naturalne (zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do powietrza i wód, ograniczenie hałasu poprzez wykorzystanie materiałów wyciszających, zmniejszenie śmiertelności zwierząt i zachowanie integralności siedlisk zwierzęcych)
- poprawa bezpieczeństwa na przejazdach
Więcej informacji na temat tego raportu środowiskowego i oferty z zakresie ocen oddziaływania na środowisko na naszej nowej stronie internetowej.