Charakter projektu
W roku 2009 uczestniczyliśmy w procedurze inwestycyjnej rozbudowy portu lotniczego we Wrocławiu. Świadczyliśmy usługi doradcze oraz opracowaliśmy raport oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. W fazie końcowej uczestniczyliśmy także w konsultacjach społecznych.
Tło projektu
Dynamiczny rozwój Wrocławia, oraz zbliżające się mistrzostwa swiata w piłce nożnej UEFA EURO 2012™ są bezpośrednimi powodami, dla których miasto dalej nie może funkcjonować bez sprawnego portu lotniczego. Będąca już obecnie w trakcie realizacji inwestycja, pozwoli zwiększyć przepustowość portu, oraz zapewnić obsługę podróżnych w czasie mistrzostw świata w 2012 roku.
Inwestycja polegać będzie na:
- budowie terminala wraz z infrastrukturą i wyposażeniem
- budowie i rozbudowie płaszczyzn lotniskowych dla samolotów klasy C:
- płyty postoju samolotów,
- drogi szybkiego zejścia
- południowej płyty postoju,
- płaszczyny odladzania samolotów.
Rola ECOPLAN
Oddziaływanie portu lotniczego na środowisko jest zagadnieniem na tyle złożonym, iż wymaga przeprowadzenia licznych analiz przed podjeciem ostatecznych decyzji co do sposobu rozbudowy portu lotniczego i opracowania ostatecznej wersji raportu oddziaływania na środowisko. Rolą ECOPLAN było dostarczanie informacji o skutkach proponowanych alternatywnych rozwiązań insestycyjnych, oraz zapewnienie wyboru rozwiazania najbardziej optymalnego pod kątem ochrony srodowiska. Bardzo istotnym etapem współpracy był nasz udział w konsultacjach spolecznych przeprowadzonych z udziałem mieszkańców.
Korzyści
Podstawowymi korzyściami jakie wynikły ze współpracy z Portem Lotniczym S.A. we Wrocławiu to przede wszystkim możliwość zidentyfikowania oddziaływań portu lotniczego na środowisko, oraz przyjęcie takich rozwiązań, które pozwolą te oddziaływania w przyszłości zminimalizować. W szczególności najistotniejszym oddziaływaniem jest emisji hałasu od operacji lotniczych. Port lotniczy monitorować będzie oddziaływanie na środowiko także poprzez
- stały monitoring hałasu wokół lotniska - wyznaczanie nowych możliwości ograniczenia hałasu,
- budowę ekranu akustycznego w pobliżu istniejącego terminala - zmniejszenie uciążliwości hałasu emitowanego podczas wszelkich naziemnych operacji lotniczych,
- stały monitoring gruntów i wód w rejonie lotniska
Dzieki przeprowadzonym konsultacjom społecznym:
- uniknięto niepotrzebnych sporów z grupami obawiającymi się skutków realizacji inwestycji, a tym samym kosztów związanych z koniecznością wprowadzania poprawek do dokumentacji rozbudowy portu lotniczego,
- stworzono możliwość podjęcia lepszych decyzji - zebrane uwagi i propozycje ze strony zainteresowanych grup społecznych oraz organizacji pozarządowych pozwoliły dostrzec aspekty decyzji, które trudno zauważyć bez udziału społecznego
- lepiej informowano społeczeństwo o podejmowanej decyzji oraz zyskano poparcia dla przedsięwzięcia
Inne informacje
Storna internetowa Port Lotniczy Wrocław
Informacja o raporcie środowiskowym na nowej stronie Ecoplanu
oprac. J.Kowalczyk, 11.01.2010